Wat is compressie meten bij diesel motoren
Om een motor het volle vermogen te laten leveren, moet de compressiedruk gelijk liggen aan de door de fabrikant opgegeven waarden. Dit betekend dat er geen lekkage in de cilinder mag optreden. In- en uitlaatkleppen, pakkingen en de zuigerveren moeten dus goed afdichten omdat er anders krachtverlies optreed. Zonder het juiste vacuüm, dat te laag kan zijn door lekke inlaatspruitstuk pakkingen, verbrande kleppen of versleten zuigerveren, kan niet op efficiënte wijze het juiste benzine/luchtmengsel voor de motor worden geleverd. Om te achterhalen of er lekkage in een motor zit doe je een compressie meting.
Speciaal gereedschap dat nodig is voor een compressiemeting is een compressiemeter.
Hoe werkt compressie meten bij diesel motoren
Voordat je met een compressie meting kunt beginnen zorg je dat de motor warm is. Nadat de motor is opgewarmd zet je hem uit en verwijder je de injector van de te meten cilinder. Stop de compressiemeter in dat injectiegat, trap het gaspedaal in en laat de startmotor een keer of 5 rondgaan. Je kunt nu de compressie van de cilinder aflezen op de meter. Tijden deze sessie zorg je er voor dat er geen lucht tussen het injectiegat en de compressiemeter ontsnapt, hierdoor geeft de meter namelijk foute waarde aan. Op deze manier kun je alle cilinders een voor een meten. Na een meting plaats je de injector weer terug.
Noteer alle waarden van de verschillende cilinders. Deze waarde ga je vergelijken met de opgegeven fabriekswaarde. Normaal gesproken wordt bij fabriekswaarde ook opgegeven hoeveel deze mogen afwijken. Als je ergens waarden hebt die te veel afwijken dan weet je dat je daar moet gaan zoeken naar het probleem. Dit kan verschillende oorzaken hebben, zoals de eerder hierboven beschreven lekke inlaatspruitstuk pakkingen, verbrande kleppen of versleten zuigerveren.