Waarvoor remblokken vervangen
Remblokken zijn zogenoemde slijtbare onderdelen op een auto, deze raken na een bepaald aantal kilometer op. Veel remblokken hebben tegenwoordig een indicator, deze gaat geluid maken als de remmen bijna op zijn (dit is een metalen palletje dat tegen de remschijf aan komt, als de blokken te dun worden).
Als deze indicator er niet op zit zullen de blokken als ze op zijn gaan schaven tegen de remschijf, dit is duidelijk te horen. Op dat moment is het metaal op metaal tijdens het remmen, en dus zaak om ze zo snel mogelijk te vervangen.
Normaal gesproken worden te dunne remblokken opgemerkt tijden periodiek onderhouden of APK, en zou metaal op metaal niet voor moeten komen. Probeer dit ook voor te zijn, aangezien je remschijven er slechter van worden, maar ook de remkracht sterk achteruit gaat, wat de veiligheid niet ten goede komt.
Hoe werkt remblokken vervangen
Als eerste zullen er nieuwe blokken moeten komen. Deze zijn te halen bij bijna elke autoshop in de buurt. Deze shops kunnen vaak zoeken op kenteken, of type auto. Ze zijn ook online te bestellen, bij bijvoorbeeld de shop van Carpartsdirect.nl. Voer het kenteken in en zoek de remblokset in de bouwgroepselectie remsysteem.
Maak de wielmoeren los
Krik het wiel van de grond en ondersteun de auto met autosteunen om blokken.
Verwijder de wielen en verwijder met een staalborstel het vuil van de remklauw. De remklauw is het gedeelte van de rem dat om de schrijf grijpt.
Draai de (meestal 2) bouten los waarmee de remklauw vast zit aan de wielophanging. De remklauw is hierdoor van de remschijf af te pakken.
De remblokken zitten normaalgesproken vast met clips (klemveren). Verwijder deze en vervolgens de remblokken.
Draai het ontluchtingsventiel een halve omwenteling open. Let op, hier kan remvloeistof uit komen bij het terug duwen van de remzuigers.
Het wordt nu zaak om de nieuwe blokken te plaatsen. Deze zullen doordat ze veel dikker zijn dan de oude niet passen. Om dit op te lossen zullen de remzuigers (ronde bussen) waar de remblokken op liggen naar achter moeten worden geperst. Dit doe je door het zuiger-terugdrukgereedschap (of een steel van een hamer) er tussen te klemmen en zo de zuigers rustig naar achter te drukken.
Als de zuigers ver genoeg naar achter zijn geperst kunnen de nieuwe blokken geplaatst worden. Let op dat de zuigers zo ver naar achter zijn gezet dat ook de remschijf er zo dadelijk ook nog tussen past.
Sluit het ontluchtingsventiel.
Bevestig alle onderdelen weer in omgekeerde volgorde.
Goed om te weten
Vervang die beide kanten van de remblokken gelijktijdig; vervang eerst aan één kant de blokken en daarna de andere kant. Zo kunt je altijd bij de andere kant kijken hoe het een en ander gemonteerd moet worden
Breng de auto omhoog met een krik, maar plaats daarna blokken of autosteunen. Vertrouw nooit op een krik als je onder de auto moet werken.
Vervang altijd beide kanten (links en rechts), als je remblokken gaat vervangen.
Om piepen van remmen tegen te gaan smeer je de achterkant van de nieuwe remblokken in met kopervet. Smeer nooit remvlakken in met vet, hierdoor werken de remmen namelijk niet meer.